اخبار فن‌آوریها و درمانهای پیشرفته درکنفرانس دیابت

17 فوریه 2017- این هفته، کمپانی‌های متخصص در مدیریت دیابت در کنفرانس فن‌آوریها و درمانهای پیشرفته‌ی دیابت در پاریس گردهم آمدند و اخبار و اطلاعات بسیار مهم و اثر بخشی را با هم به اشتراک گذاشتند. اطلاعات بسیار جدید و هیجان انگیزی در مورد سیستم لوپ بسته(پانکراس مصنوعی) که به افراد مبتلا به دیابت اجازه می‌دهد با راحتی بیشتری بیماری خود را مدیریت کنند، در این کنفرانس ارائه شد. این سیستم که مقدار قند خون را به طور مداوم و خودکار اندازه‌گیری می کند می تواند دوز انسولین مورد نیاز را بطور اتوماتیک در اختیار بدن بیمار قرار دهد، این سیستم به مرحله‌ی عرضه‌ی نهایی خود گام به گام نزدیک‌تر می‌شود. اخباری از فن‌آوریهای پیشرفته‌ی دیجیتال در این کنفرانس منتشر شد که در ادامه برای شما بازگو می‌کنیم:

- موسسه ی غیرانتقاعی T1D Exchange ، نتایج مطالعه‌ی بزرگ Diabetes Care را در روز گذشته اعلام کرد، این اطلاعات تایید دوباره‌ای بر مجوز FDA در مورد استفاده از CGM دکسکام برای تعیین دوز انسولین بود. در این مطالعه 226 فرد بالغ از سیستم مانیتور مداوم خون CGM(ساخت شرکت دکسکام)، بمدت 6 ماه استفاده کردند. از میان این افراد، 149 نفر دوز انسولین خود را با استفاده از CGM و 77 نفر بر اساس گلوکومتر خانگی (که در حال حاضر برای بسیاری از دستگاه‌های CGMاستفاده از گلوکومتر ضروری است) تنظیم کردند. نتایج این دو گروه بیانگر هیچ تفاوتی نبود. Dana Ball مدیر اجرایی و یکی از از بنیان گذاران شرکتT1D Exchange می‌گوید: این مطالعه یک گام مهم برای حمایت از مسیرهای قانونی تایید استفاده از CGM در تحویل خودکار انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بود، این داده‌ها از تصمیم اخیر FDA برای تصویب Dexcom G5 برای دوزینگ انسولین حمایت کرده و یکی از موانع اصلی برای بازپرداخت هزینه ی CGM توسط سازمانهای بیمه را از میان برداشت.

- اپلیکیشن‌های Integrity، از طرف سازندگان GlucoTrak که یک مانیتور گلوکز غیر تهاجمی جدید است و بر روی لاله‌ی گوش قرار می‌گیرد، ارائه شد. این دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی خود عملکرد بهتری دارد. داده‌ها نشان می‌دهد ثبات ردیابی GlucoTrak افزایش یافته است. همچنین اشبتاهات خوانش این دستگاه  در خوانش‌های قند خون قبل و بعد از غذا اصلاح شده است.

-شرکت Aspire Ventures اعلام کرد سیستم Rhythm بعنوان یک سیستم اولیه که بر اساس پلت فرم هوش مصنوعی A2Iاین شرکت طراحی شده است، در یک مطالعه‌ی مشاهداتی که در مرکز درمان تخصصی Diabeter در اروپا انجام شد، نتایج امیدوار کننده‌ای را ارائه داده است. سیستم Rhythm از هوش مصنوعی A2I برای پیش بینی و مدیریت مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت بر اساس اطلاعات بدست آمده از سنسورهای بیومتریک غیر تهاجمی استفاده می‌کند.

از 8 فرد شرکت کننده در این تحقیق، هفت نفر موفق به حفظ قند خون خود در محدوده‌ی هدف برای مدت زمان بیشتری در طول روز(20 درصد بیشتر) شدند و مقدار قندخون آنها 9 درصد کاهش یافت که قابل مقایسه با نتایج واقعی بدست آمده از مانیتورینگ فعال توسط پزشکان Diabeter و تیم دیابت بود که از راه دور به کنترل فعال بیماران می‌پرداختند.

- سیستم Glytec اپلیکیشنی است که از روش درمانی توصیه شده برای بیماران و تصمیم گیریهایی که برای بیماران دیابتی صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند. این اپلیکیشن موبایل در طی دو مطالعه بر روی سیستم  Glucommander نتایج بسیار خوبی را ارائه داد. در مطالعه‌ی اول مقدار هموگلوبین A1c  بیماران از مقدار متوسط 10.2درصد در شروع آزمایش، به 7.7درصد پس از 3 ماه و به 7.6  درصد پس از 6 ماه رسید. در مطالعه‌ی دیگری که از Glucommander برای بیمارانی که برای آنها انسولین زیر جلدی تجویز شده بود، استفاده گردید، از میان 5718 بیمار که متوسط زمان درهدف بودن مقدارقندخونشان 0.8روز بود، 67.9 درصد از تمام خوانش‌های قندخون آنها پس از استفاده از Glucommander، بین 70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر، گزارش شد.

- شرکت Insulet سازنده‌ی خط Omnipodپمپ‌های انسولین بدون لوله، اطلاعاتی درباره‌ی سیستم لوپ بسته‌ی خود ارائه نمود. این سیستم هیبریدی، OmniPod Horizon نام دارد. در این مطالعه که به مدت 36 ساعت با حضور 24 بیمار انجام شد یک نسخه‌ی تغییر یافته‌ از Omnipod، یک سنسور CGMساخت شرکت دکسکام و الگوریتم کنترلی پیش بینی کننده‌ی فردی Insulet استفاده شده بود. نتایج استفاده از این سیستم نشان داد که مدت زمان افت قندخون در مقایسه با مدت زمان افت قندخون قبل از تحقیق، به طور چشمگیری کاهش یافته است، علاوه بر این مقدار قندخون بیماران در 69 درصد از کل زمان مطالعه در محدوده‌ی هدف بود و مقدار قند خون آنها در 90 درصد از زمانها در طول شب در محدوده‌ی هدف باقی ماند.

-شرکت Valeritas که یک دستگاه تحویل انسولین یکبار مصرف پوشیدنی بنام V-Go را تولید کرده است، اطلاعات استفاده از این دستگاه را در کمک به کاهش هموگلوبین A1c و دوزینگ بهتر انسولین نسبت به قلم‌های انسولین برای دیابت نوع 2 ارائه نمود. در یک مطالعه‌ی گذشته‌نگر که در آن 107 نفر شرکت داشتند، تقریباً نیمی از افراد تحت درمان با سیستم V-Goو نیمی تحت درمان با قلم انسولین قرار گرفتند. مقدار هموگلوبین A1cاستفاده کنندگان از V-Go نسبت به شروع تحقیق 1.96درصد و مقدار هموگلوبین استفاده کنندگان از قلم انسولین 1.23درصد کاهش یافته بود. همچنین دوز انسولین مورد نیاز برای کاربران V-Go کمتر از دوز انسولین استفاده کنندگان از قلم انسولین بود(به  ترتیب 56 واحد در روز در برابر 77 واحد در روز). استفاده کنندگان از قلم انسولین، به طور متوسط  3.6 بار تزریق را در یک روز تجربه می‌کردند درحالیکه استفاده کنندگان از V-Go تنها نیاز به یک بار تزریق داشتند.

- شرکت بریتانیایی Nemaura Medical همچنان در حال توسعه‌ی پچ مانیتورینگ گلوکز خود است. در بخش ارائه ی پوسترها، این شرکت از پچ یکبار مصرف بدون نیدل خود را که حدود یک میلی متر ضخامت دارد و از یک سنسور الکترونیکی کوچک برای اندازه‌گیری قندخون استفاده می‌کند، رونمایی نمود. اطلاعات این سنسور از طریق بلوتوث به یک برنامه‌ی تلفن هوشمند ارسال می شود. انتظار می‌رود این دستگاه با هزینه‌ای قابل رقابت در سال آینده وارد بازار شود.

 منبع:

www.mobihealthnews.com/content/roundup-news-advanced-technologies-treatments-diabetes-conference